ja

 

Cześć, jestem Ania, pochodzę z Gdyni, choć tymczasowo mieszkam w Nicei Paryżu. Jest mi bardzo miło gościć Ciebie w mojej kuchni!

 

O czym jest ta strona?

Dzielę się tutaj przepisami na moje ulubione dania lub ich zdrowszymi (w moim mniemaniu) wersjami.

madrosc

Naturalny sposób na zdrowie, czyli jak jeść z korzyścią dla zdrowia i samopoczucia, ale też o sztuce przemycania, czyli że wszędzie warto dodać czegoś „zielonego”, np. warzyw, orzechów czy zdrowszych zbóż. Staram się aby moje dania były pełnowartościowe, sezonowe, zróżnicowane i oczywiście smaczne.

Nasz organizm jest wielką fabryką, której sprawność zależy od jakości paliwa, które jej dostarczamy.

Od dawna się mówi, że jesteśmy tym, co jemy i jestem przekonana, że tylko pełnowartościowa dieta może dostarczyć naszemu organizmowi odpowiedniego paliwa, które umożliwi jego prawidłową pracę, zapewni dużo energii i dobre samopoczucie, zapobiegając przy tym chorobom. Jednak tak samo istotne (a kto wie, może i bardziej) jest złe paliwo, którego zbyt duże ilości mogą powodować poważne uszkodzenia.

hipokrates

Myślę, że warto odżywiać się świadomie, słuchać swojego organizmu, eliminować produkty, które szkodzą i dostarczać więcej tych, które mają korzystny wpływ na nasze zdrowie. W końcu ciało mamy tylko jedno i nie możemy go wymienić, jak się popsuje.

Na co dzień staram się totalnie eliminować produkty przetworzone, minimalizować cukier i białą mąkę pszenną (w wypiekach zastępuję ją płatkami owsianymi, orzechami i innymi zdrowszymi zbożami).

80-20sm

 

Najważniejsze: nie należy popadać w skrajności, kieruję się zasadą 80-20, czyli 80% czasu staram się jeść zdrowo, a 20% jem wszystko !

To co dokładnie znajdziesz w mojej kuchni?

Duże ilości warzyw i owoców, zdrowych tłuszczy: jajek, orzechów, białka z mięsa, ryb i roślin strączkowych oraz duże ilości płatków owsianych.

Kochany tłuszcz ❤️

Tłuszcz*, oprócz tego, że jest niezbędny do funkcjonowania mózgu, gospodarki hormonalnej, rozpuszcza witaminy A, D, E, K, reguluje czynności układu sercowo-naczyniowego, to jeszcze zapewnia uczucie sytości oraz podnosi walory smakowe potrawy! i choć to wbrew powszechnej opinii, nie tuczy, a nawet pomaga zgubić zbędne kilogramy.

*Oczywiście nie mówimy tu o tłuszczach rafinowanych, trans, czy innych wysoko-przetworzonych…

Ulubione źródła:

ulubione

Nie zapominajmy o bakteriach!

Bakterie. Żyjemy z nimi w symbiozie i jest ich około 100 bilionów !! (ok. 2 kg), czyli więcej niż naszych własnych komórek. Są odpowiedzialne za naszą odporność oraz za to, co dzieje się w jelitach: trawienie i przyswajanie pokarmów. Czyli de facto odpowiadają za prawidłowe funkcjonowanie całego organizmu.

A jakimś cudem nie pamiętamy o nich. Zaniedbujemy je. A czy życie nie byłoby przyjemniejsze, gdyby bakterie mogły sprawniej spełniać swoje funkcje? Produkty, które dostarczamy, lepiej się przyswajały? Układ odpornościowy był bardziej niezawodny? Samopoczucie lepsze? Rozwiązanie jest bardzo proste: mniej żywności przetworzonej, mniej cukru, a więcej błonnika: warzyw, orzechów i nieoczyszczonych zbóż. Plus probiotyki: te naturalne (kefiry, kiszonki) oraz opcjonalnie w formie suplementów.

Dbaj o bakterie, a one będą mogły dbać o ciebie !

hipokrates21

Więcej do poczytania tutaj o bakteriach, a tutaj o drożdżakach, których obecność w naszych organizmach nie jest zbyt mile widziana.

Mam słabość do…

Sushi, weekendowego śniadania, hamburgerów i czekolady (gorzkiej). A moja ulubiona kuchnia, gdybym naprawdę musiała wybierać, to prawdopodobnie południowo-wschodnio azjatycka (tajska, wietnamska), bo kolendra, imbir i trawa cytrynowa:)

Od strony technicznej

Stronę od początku do końca zrobiłam sama (od „projektu” po „programowanie”), co nie byłoby możliwe gdyby nie fantastyczne wsparcie twórców szablonu Virtue, z którego korzystam.

 

13 Responses

  1. Kasia

    Trafiłam na stronę „przypadkiem” i wpadłam po uszy! Świetne przepisy i mądre porady. Tak trzymać!
    Pozdrawiam serdecznie!
    Kasia

  2. Mangusta

    Strona inspirująca i bardzo ładne zdjęcia, na pewno nie raz zajrzę tu w poszukiwaniu inspiracji i przepisów – już dodałam do „ulubionych”
    Pozdrawiam,
    Mangusta

    • Ania | zielonysrodek.pl

      dziękuje Mangusta i mam nadzieję, że przepisy przypadną do gustu 😉

  3. Daniel

    Świetna strona Aniu!! Bardzo ładne zdjęcia przykuły moja uwagę 🙂 Szukałem jakiegoś przepisu na wykorzystanie pulpy z marchwi i znalazłem. Ciasteczka rewelacyjne 🙂 Od pewnego czasu dużo ćwiczę i trzymam dietę. Będę częściej tu zaglądał żeby się inspirować i urozmaicać swoje posiłki.

    Pozdrawiam!!

    • Ania | zielonysrodek.pl

      pulpy po robieniu soku? o sprytnie 🙂
      mam nadzieję, że znajdziesz tu coś dla siebie! dzięki i również pozdrawiam!

  4. Bogna

    Strona swietnie zaprojektowana, fajna czcionka i kolory 🙂
    Przepisy ciekawe, juz pare wyprobowanych 🙂
    Do masla klarowanego dodalam szalwie I daje fajny efekt 🙂
    Czekam na jesienne przepisy bo dynia mi rosnie jak opentana I nie wiem juz co z niej robic 🙂
    Pozdrowienia z Bratyslawy

    • Ania | zielonysrodek.pl

      Dziękuję za komplementy 😀 Bardzo miło się czyta takie komentarze 🙂 Masło z szałwią to zawsze dobre połączenie, szczególnie z dynią! Mam kilka przepisów, które chcę dodać, właśnie z dynią, ale dopiero się tu zaczyna 😉 póki co proponuje roladę dyniową i rozgrzewającą zupę z soczewicą ! pozdrawiam serdecznie;)

  5. KasiaM

    Super strona! Będę zaglądać tu codziennie i szukać zdrowych inspiracji!!!! Pozdrawiam!

  6. Marcin

    Pani Aniu, pierwszy raz zobaczylem te strone wczoraj, i dzis od kiedy wstalem ogladam przepisy. Swietnie zaprojektowana, cudne zdjecia, przepisy wygladaja kosmicznie i zarazem prosto. Samo czytanie i ogladanie sprawia czlowiekowi przyjemnosc.

    Juz zrobielem syrop imbirowy (zamarzl, bo schowalem go w lodowce i tluszcz kokosowy zmienil sie w… zamarzniety tluszcz kokosowy), a dzis zrobie kurczaka z pomidorami edlug Pani wersji. Mialem go sobie darowac, bo jadlem kurczaka z pomidorami sussonymi w smietanie ze cztery dni temu, ale mnie Pani przekonala w sekunde.

    Gdynia rzadzi. Bylismy tam na krotkim wakacyjnie wypadzie we wrzesniu i wiem, ze bedziemy tam wracac. Pozdrawiam serdecznie z Dublia.

    • Ania | zielonysrodek.pl

      Panie Marcinie. Dziękuję, za przemiłe słowa. Aż się zarumieniłam;)
      Chyba muszę w takim razie dopisać, żeby syropu nie trzymać w lodówce. Lepiej się sprawdza szafka.
      Mam nadzieję, że kurczak smakował/będzie smakował.
      Pozdrawiam serdecznie. Pani Ania

  7. Ela

    Aniu! Jestem pełna podziwu dla Twojej strony internetowej. Wiem, że nie jest to takie proste. Zapewne lata w klasie informatycznej procentują. Jestem też zachwycona Twoimi zdjęciami. Natomiast przepisy są rewelacyjne. Zaraz chce się je samemu sprawdzić. Elżbieta

Zostaw Komentarz